Via ferrata Gorges de Salenys

naar de klettersteig ca. 10 minuten
klettersteig ca. 1½ uur
terug ca. 15 minuten

Vanuit Barcelona verlaat men de AP-7 richting St Feliu of Guixols via de C-65. Neem afslag Romanyà de la Selva / Llagostera en volg de GIV-6612 richting Romanyà de la Selva. Tussen kilometerpaal 4 en 5 is rechts van de weg een soort parkeerplaats in het bos.

Dan volgen we lopend het pad, bij de splitsing naar rechts (links is het pad waarover men terugkeert) en direct weer rechts afdalen naar Font of Penedes tot bijna bij de rivierbedding. In een bocht naar rechts, ca. 150 meter voor de Font, is een pad dat ons naar de rivierbedding brengt. Deze volgen naar het begin van de via ferrata.

In het natuurgebied Les Gavarres vindt je de Gorges de Salenys, een kloof die diep in de bossen is verborgen. Het grote voordeel van de klettersteig is dat hij prima is te combineren met mensen die geen materiaal hebben om te klettersteigen: er loopt namelijk een gewone wandelroute pal naast en onder de klimroute langs. De route zelf doe je in ongeveer 2 uur en daarbij overbrug je een hoogteverschil van zo’n 100 meter. Het mooiste is dat overigens om te doen als het net geregend heeft: je klautert dan namelijk langs, over en soms ook door het kletterende water. Dat maakt de - overigens gemiddeld geclassificeerde - route een stuk spectaculairder. Leuk is in elk geval het eerste stuk. Daarbij klauter je door een kloof die zo smal is dat je gemakkelijk beide kanten aan kunt raken. De wandelaars lopen hier met een kleine boog omheen, maar uiteindelijk kom je allemaal weer samen bij de kabelbruggen en vervolgens de ‘pont de fusta’, een schitterende hangbrug dwars over het diepe ravijn.

Voor de terugweg volg  je aan de linkerzijde van de kloof het brede pad en hou daarbij enigszins rechts aan. Je komt dan vrij snel op het pad van de GR. Als je links aanhoudt kom je weer bij de parkeerplaats

Handig om te weten: de GR92 loopt hier vlak langs, dus een dagwandeling is zo gemaakt.

Laat geen kostbare bezittingen achter in de auto: er wordt op de parkeerplaats regelmatig ingebroken in auto's, de kapotte autoruiten in het bos zijn daar getuige van!