Via ferrata di Valimpach

Caldonazzo, 474 meter - Centa San Nicolo, 750 meter

Steunpunten

Kaart
Kompass-kaart nr. 75 (Valsugana)

Hoogtemeter
stijgen ca. 350 meter
dalen ca. 350 meter
klettersteig ca. 200 meter

heen: parkeerplaats - Ponte di Valimpach, ca. 2 uur
terug: Ponte di Valimpach - parkeerplaats, ca. 1½ uur

Via de SP47 naar Caldonazzo, vervolgens richting Centa San Nicolo. Langs de Centabeek ligt bij Localita Paldaofi (nog voorbij Acropark) aan de linkerkant van de weg de parkeerplaats.

Vanaf de parkeerplaats daalt men af naar de Centabeek en volgt deze naar rechts. Na zo'n 500 meter gaat men links over een brug, de via ferrata staat hier aangegeven. Hier volgt men de markeringen door het bos omhoog naar de instap van de klettersteig. Via een kort laddertje komt men op een rotsband. Vervolgens gaat het via enkele gezekerde passages verder naar boven, veelal over grote rotsblokken. Aan het einde van de klettersteig gaat men onder de Ponte di Valimpach door en komt men uit op pad 219.

Pad 219 is een verbindingsweg uit de Eerste Wereldoorlog tussen Caldonazzo en het op de hoogvlakte van Vezzena gelegen Lavarone. Bij de Ponte di Valimpach stond in de zomer van 2011 aangegeven dat het pad richting Caldonazzo gesloten was, een gedeelte van het pad zou door een aardverschuiving zijn weggeslagen. Wij zijn daarom weer afgedaald via de klettersteig.

Redelijk eenvoudige klettersteig bij de waterval van Valimpach en door een avontuurlijke kloof. Let op voor steenslag aan het einde van de klettersteig!