Via ferrata Norina

Monte Cimone del Montasio, 2.380 meter

C/D, zeer moeilijk

Vanuit Tarvis via Pontebba naar Dogna. Daar rijdt men het Dognatal in. Men rijd over het water en komt bij een grote spoorbrug. Onder deze brug door en de weg 4 km. omhoog rijden tot men in een bocht naar links parkeergelegenheid aantreft.

Steunpunten
Bivacco Sandro del Torso, ca. 2.100 meter

Hoogteverschil
ca. 1.300 meter
waarvan klettersteig ca. 400 meter

Naar de bivak in ca. 2½ uur, van hieruit in ca. 4 uur naar de top.
Afdaling via dezelfde route in ca. 4½ uur, afdalen zuidzijde via Peccoalm in ca. 2 uur.

Vanuit de bocht via het gemarkeerde pad omlaag door het bos tot aan de Dognabeek. Hierover ligt een relatief nieuwe staalbrug naar de andere kant, 550 meter. Men vervolgt het pad tot aan een wegsplitsing bij een hut, 610 meter, Bij deze vervallen hut via pad 640 via zeer veel bochten steil omhoog door het bos. Het laatste deel gaat iets vlakker via de Stoglitzalm naar de bivakhut “Cividale”, 1.415 meter. Het pad naar deze bivakhut is redelijk dichtgegroeid, ook met brandnetels (lange broek aan!). Vanaf de bivakhut gaat het verder door een grote kloof (waterval), met in het voorjaar resten van lawinesneeuw, dan steeds omhoog en omlaag zonder veel hoogte te winnen over rotsbanden onder de noordwand van de Cimone langs. Dit gedeelte wordt ook wel “Saline Galerie” genoemd. De westwand van de Montasch is van hieraf zeer goed te zien. Men komt nu in een steile Kar (markeringen “Ferrata” op de rotsen volgend), men gaat over deze rotsen heen. Dan komen de eerste staalkabels die door een kleine kloof voeren. Hierna gaat men over steile grashellingen verder over een glibberige grintpassage, die niet doorlopend gezekerd is, en waar de zekeringen in het bovenste deel defect zijn (gevaar voor uitglijden!). De weg wordt vervolgd naar een grote kloof, waarna al vlug bij het eigenlijke begin van de Via ferrata Norina aankomt, ca. 1.700 meter. Vanaf hier gaat het steil, geëxponeerd maar steeds goed gezekerd met staalkabels, stiften en beugels omhoog, over terrassen en rotsbanden. Prachtige zicht naar beneden in de Vadulscharte. Uiteindelijk komt men bij een overhang, waaronder zich het wandboek met stempel bevindt. Van hieruit gaat het over een geëxponeerde rotsband en rotstredes omhoog naar een schoorsteen. Hier overheen en dan over een graskam richting de voortop van Monte Cimone. Hier kort afdalen, dan de laatste 200 hoogtemeters over alpenweide met weinig rotspassages naar de top van Monte Cimone, alwaar zich de bivak “Torso” bevindt.

Terugweg als heenweg.

Variant: afdalen naar de Peccoalm. Terug naar het einde van de klettersteig, daar is een wegwijzer die de steile afdaling naar de Vandulscharte via klettersteigpassages aangeeft. Vanaf de Scharte verder afdalen via het gemarkeerde pad naar een wegsplitsing. Daar volgt men het vrij vlakke pad 621, dan kort voor de alpenweide kort omhoog. De Peccoalm is met de auto over een geasfalteerde weg bereikbaar. Indien men een 2e voertuig mee heeft, is de afdaling via deze noordzijde aan te raden.

Goede conditie, geen last van hoogtevrees. Deze klettersteig heeft een Dolomietenkarakter. In de aanloop naar de klettersteig zijn niet overal zekeringen aanwezig, deze zijn door lawines en steenslag verwoest. Ook zijn de markeringen niet meer overal goed aanwezig. Mogelijkheid om in de bivakhutjes te overnachten.